Som en del av strategin för hållbarhet och målsättningen att vara fossilfri år 2030, skulle PostNords central i Brøndby inviga sin nya biogas tankanläggning. Detta är ännu ett steg i riktningen mot PostNords realisering av deras ambitiösa målsättning som sker i nära samarbete med Biogas Express A/S. Anläggningen är producerad och levererad av italienska Safegas. Den nya anläggningen invigdes av transportminister Trine Bramsen.
– Vi har alla ett ansvar för att driva den gröna omställningen framåt, och inom transportsektorn går vi före genom att själva investera i lösningar och teknik som har effekt här och nu. Att ha vår egen tankstation på terminalen sparar både körtid och bränsle medan vi väntar på att en offentlig infrastruktur för fossilfria drivmedel ska komma på plats, säger PostNords direktör Peter Kjær Jensen.
Biogasen i tankanläggningen är hållbarhetscertifierad komprimerad biogas, så kallad (CBG), som produceras i Danmark av bland annat djurgödsel från kor och grisar.
Under körningen minskas inte bara utsläppen av CO2, utan biogas släpper dessutom ut färre partiklar och mindre NOx-gaser jämfört med om lastbilen kördes på diesel.
Redan vid slutet av 2020 hade PostNord på bara 10 år minskat sina CO2-utsläpp i Danmark med 68 %.
År 2025 är målet att minska koncernens CO2-utsläpp med 40 % jämfört med 2020. Som nämnt är målsättningen för 2030 att PostNord ska vara 100 % fossilfri.
De över 50 deltagarna vid evenemanget fick prominent besök när transportminister Trine Bramsen var inbjuden för att hålla tal och få äran att klippa bandet till tankanläggningen.
I invigningstalet lades stor vikt vid hur viktigt det är att danska företag går i spetsen och visar vägen mot en grönare framtid genom att implementera gröna initiativ i sin verksamhet.
– I dag är vi vittnen till ett företag som agerar inom ett för Danmark oerhört viktigt område, nämligen den gröna omställningen. Det visar ni med all tydlighet, och ni förtjänar stor beröm för det," sade transportminister Trine Bramsen i sitt tal.
Anläggningen är dimensionerad så att två lastbilar kan tankas direkt efter varandra på 3-4 minuter, vilket ger en smidig och snabb påfyllning.
Det är mycket bättre än att tanka ute i staden, där vi ofta upplever att trycket inte är tillräckligt och påfyllning av gas därför tar orimligt lång tid, säger chaufförerna enigt. PostNords nya anläggning är konstruerad så att den fyller lastbilarna med ca 30 kg/min, och om anläggningens så kallade gasbank töms tillräckligt, övergår anläggningen till att fylla lastbilarna direkt från kompressorn, vilket säkerställer att påfyllning aldrig tar mer än maximalt 15 minuter.
Gasen som fylls på PostNords lastbilar är danskt producerad certifierad uppgraderad biogas, och produceras på biogasanläggningen Thorsø Miljö- och Biogasanlägg.
Gasen levereras av Biogas Express som med varje leverans av gas medföljer en hållbarhetsdeklaration, en så kallad PoS (Proof of Sustainability) samt ett ursprungsgarantidokument, en GoO (Guarantee of Origin).
Med dessa dokument garanteras det att den gas som fylls på lastbilarna är hållbart producerad och det framgår också vilka biomasser som har använts för gasproduktionen. PostNords har under innevarande år sparat 700 ton CO2 genom att köra på biogas. Bildtext med Knud på foto: Här ses direktör för Biogas Express och styrelseordförande i Fremsyn Knud Boesgaard vid invigningen av biogas-tankanläggningen i Brøndby.
Text: Bioenergimagasinet v. Kris Vetter.
Foto: Emil Agdal, Fremsyn.